Kvalitetsuddannelse

Verdensmål 4

Kvalitetsuddannelse

 

I de danske skoler er brugen af computere en integreret del af undervisningen, hvor den nyeste viden altid kun er ét klik væk. I mange udviklingslande er det langt fra en selvfølge for skoleelever at have en computer eller en stabil internetforbindelse. Bruno Hansen, stifter af foreningen Working School, har siden 2003 forsøgt at skabe bedre undervisningsforhold på lokale grundskoler i Cambodia og Myanmar. Hvert år sender Working School IT- og skoleudstyr afsted, som kommer flere hundrede skoleelever til gode. ”Desto længere tid vi arbejder, desto flere skoler bliver involveret’’, siger Bruno Hansen. Working Schools arbejde er med til at understøtte Verdensmål 4 om sikring af kvalitetsuddannelse og Verdensmål 12 om ansvarligt forbrug og produktion. Udstyr, der normalt ville være smidt ud i Danmark, får nyt liv i Cambodia og Myanmar – steder, hvor de er med til at højne kvaliteten af undervisningen. Computergruppen Holbæk hjælper med at tilse og istandsætte computerne, inden de sendes til skolerne.

 

Bruno Hansen fortæller, at Working School planlægger at sende ca. 400 bærbare computere afsted ved næste forsendelse til Myanmar. Det er Helsingør Kommune, der har doneret alle computere samt 300 borde og stole. ”Hvis ikke alle møblerne kan komme med i denne sending, kommer de med næste års forsendelse til Cambodia”, siger Bruno Hansen, der går meget op i, at alt udstyret bliver sendt til skolerne og brugt i undervisningen.

 

Myanmar og Cambodia er to lande, der gennem flere årtier har oplevet store politiske uroligheder. I Myanmar har militærregimet været anklaget for ikke at overholde FN’s menneskerettigheder, og landet er især blevet kritiseret for at diskriminere det etniske mindretal rohingyaerne. I Cambodia ser det imidlertid anderledes ud. Landet består af et parlamentarisk repræsentativt demokratisk monarki, men efterveerne fra folkemordet i 1975 udgør stadig et åbent sår hos befolkningen. Working School har aldrig blandet sig i politiske diskussioner eller protestbevægelser. For Bruno Hansen er hans arbejde en personlig sag, han er nemlig pensioneret folkeskolelærer. ‘’Det er vigtigt for mig at give eleverne muligheden for den uddannelse, som de normalt ikke ville have fået. Jeg er selv gammel folkeskolelærer, så det er for mit vedkommende utvivlsomt undervisningen af børnene, der driver værket i mit arbejde’’, udtaler han.

Hvad

Skoleudstyr- og møbler

Hvor

Myanmar og Cambodia